Efficiƫnt netwerken

Bestaat dat, efficiënt netwerken? Nee en ja. Netwerken is een investering in de toekomst en legt een basis voor de toekomst. Je hebt dus een lange adem nodig. Anderzijds weten ervaren netwerkers dat een goede focus en bepaalde type contacten veel meer opleveren dan andere. Heb jij ook die ervaring?

Grote stappen, snel thuis
Ik vind het altijd moeilijk als deelnemers in trainingen beginnen met hoe zij efficiënt netwerken. Dan denk ik altijd gelijk aan de uitdrukking: Grote stappen, snel thuis. Zo werkt netwerken namelijk niet. Ervaren netwerkers weten dat niet alle contacten evenveel bijdragen en daarom is netwerken een kwestie van doseren van tijd en aandacht. Doelgericht te werk gaan is de snelste weg naar een succesvolle netwerkactie.

Focus
Als je gaat netwerken dan wil ik je aanraden altijd eerst vast te stellen wat je ermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld weten wat mensen vinden van jouw dienst of product, dan ga je op zoek naar relaties of klanten die jouw werk(veld) goed kennen. Je zoekt ook naar mensen met een mening. Tijd besteden aan een vluchtig contact heeft hier niet zoveel zin, want deze heeft geen kennis van jouw werk(veld) en misschien niet echt een mening.

Mij valt op dat steeds maar weer blijkt dat een klein percentage van je relaties (rond de 20%) de grootste bijdrage levert. Stel daarom elke keer opnieuw vast welke 20% van jouw contacten dit zijn.

Jouw 20%
Elk jaar worden klanten en relaties ‘gewogen’ in omzet. En gebruikelijk is dat ongeveer de grootste 20% daarvan de meeste aandacht krijgen. Maar ook is het gebruikelijk dat we meer aandacht geven aan relaties die speciaal zijn in hun aandacht en interesse of dee relaties die een bijdrage leveren in de kwaliteitsverhoging van onze producten en diensten.

Dit geldt niet alleen voor de commerciële kant van het netwerken. Ik ken ook adviseurs en consultants die ‘20% relaties’ hebben om altijd aan te kunnen spreken bij informatie of advies. Dit zijn de contacten die heel goed zijn in het signaleren van ontwikkelingen en problemen op hun vakgebied of in de markt. Deze adviseurs of beleidsmedewerkers koesteren die 20% en weten dat als ze snel inzicht willen daar informatie en advies moeten vragen. Dat is doelgericht en nuttig, oftewel efficiënt netwerken!

De rest
Dit betekent niet dat je aan de overige contacten geen aandacht meer hoeft te besteden. Ze kunnen immers altijd nog bij die 20% gaan behoren! Maar als het nu gaat om efficiënt netwerken dan is het verstandig je op deze belangrijkste groep contacten te richten. Ben je het met mij eens? Of juist helemaal niet? Heb je aanvullende of andere ervaring, reageer dan op info@netwerk-partners.nl of plaats je reactie in de LinkedIn-groep ‘Netwerken werkt met Netwerk-partners’. Je krijgt beslist antwoord.

Vond je dit artikel interessant? Dan weet ik zeker dat je dit ook interessant vindt:
Als je over een veel vrijere manier van netwerken wilt lezen, lees dan over hoe je kunt netwerken op feestelijke gelegenheden. Bijvoorbeeld met Oud & Nieuw en Kerst.